12 întrebări pentru un "simplu Prim-ministru": DE CÎND DE FAPT SE CUNOAȘTE IURIE LEANCĂ CU ILAN ȘOR?

Îmi aduc bine aminte, cu ce fast a fost prezentat Iurie Leancă la partid.

Venea din mediul de afaceri, de la compania ASCOM, care aparținea familiei Stati, dar ca și argument forte, nouă, membrilor de rînd a PLDM, se prezenta trecutul său diplomatic.

 

Din 1998 până în 1999 a fost viceministru al afacerilor externe, iar din 1999 până în 2001 a fost prim-viceministru al afacerilor externe. În perioada 2001–2005 și apoi 2007–2009 a fost vicepreședintele companiei petroliere moldovenești Ascom Group, despre care am menționat mai sus.

 

Dacă nu Vlad Filat și PLDM, de care s-a dezis "de 3 ori înainte ca să cînte cocoșii", apogeul carierei acestui diplomat ,,consacrat", s-ar fi limitat la statutul de "vice", pe care, de fapt îl deține și azi.

 

Însă cu suportul echipei și în rezultatul muncii noastre, a tuturor colegilor din teritoriu, Iurie Leancă a ajuns să dețină inițial, portofoliul de Ministru la Externe, iar în final și cel de Prim-Ministru al țării.

 

Nu o să mă opresc mult la acea perioadă, pentru că știm foarte bine că astăzi, tot cu ce se poate lăuda dl Leancă și filiala Partidului Democrat pe care o conduce, sunt realizările de altă dată ale echipei PLDM, inclusiv semnarea Acordului de Asociere cu Uniunea Europeană și toate beneficiile care au urmat: regim liberalizat de vize, spațiu aerian comun, schimbul liberalizat de mărfuri, investițiile incomparabile în infrastructură, puncte medicale, grădinițe, școli, case cultură, drumuri, apeducte, canalizări etc., realizări pe care fostul "simpu Prim-ministru" preferă să și le asume, ignorînd astfel importanța echipei care la delegat în funcție și a suportului intern și extern de care s-a bucurat, în calitate de exponent al PLDM.

 

Mai mult ca atît, în cadrul ultimei ieșiri publice, la un post privat de televiziune, Leancă a declarat că ,,dacă o parte din PLDM nu ar fi decis la finele anului 2015 să plece în opoziție, atunci pînă la finele mandatului actualului Parlament, țara noastră ar fi putut depune cererea de aderare la UE."

 

După ce a susținut deschis acea guvernare care, prin demisia Guvernului Streleț, a ucis ultima speranță la o perspectivă de aderare sau cel puțin de continuare a apropierii față de UE, după ce în aceste zile, Parlamentul European, a adoptat cea mai critică rezoluție, declarînd Republicii Moldova ca fiind capturată de grupuri oligarhice și cel mai important după aproape 3 ani de guvernare "stabilă" alături de PD - vina o poartă iarăși PLDM, după spusele dlui vice-premier.

 

O să mă întrebați, de ce anume acum mi-am adus aminte de acest personaj, de existența căruia, se pare că uită uneori și șefii lui de la Partidul Democrat dar și oamenii care chiar au văzut o speranță în el în perioada dificilă a luptelor politice din 2013-2014?

 

Pentru că recent, în presă, au apărut unele informații care vizează relația acestuia cu Ilan Șor, principalul suspect în cazul furtului miliardului și probabilitatea achitării de către acesta a studiilor mezinului familiei Leancă.

Extrasele bancare, care au ajuns să fie publice, ridică mari semne de întrebare despre vechimea relației dintre Iurie Leancă și Ilan Șor iar eu reprezint o formațiune care l-a avut pe dl Leancă în calitate de "oaspete" și asta înseamnă că am numeroase "surse de documentare".

 

Am încercat să pun cap la cap toate informațiile acumulate, dar nu sunt nici jurnalist de investigație și nici procuror, ca să vin cu învinuiri și mai mult ca atît, nu vreau să pun sub lovitură oamenii care mi-au furnizat, în mod confidențial, anumite date, iată de ce, am decis, că cel mai corect, din punct de vedere moral și juridic, ar fi să-i adresez public, dlui Iurie Leancă, cîteva întrebări care, în opinia mea, ar trebui să aducă lumină atît în cazul ultimelor scandale mediatice în care e vizat, dar și ceva mai înainte, la originile unei vechi și destul de "productive" prietenii...


 

Dle Leancă, ținînd cont că Dvs "nu mințiți", dar preferați nu întodeauna să spuneți totul, V-aș ruga să faceți abstracție de acest tic diplomatic și să răspundeți cetățenilor acestei țări:

 

1. DE CÎND ÎL CUNOAȘTE-ȚI PE ILAN ȘOR? 

 

2. AȚI FOST SAU NU LA NUNTA LUI ȘOR SAU LA ALTE EVENIMENTE DE FAMILIE ALE ACESTUIA?

 

3. AȚI ACORDAT CÎNDVA NUMERE DIPLOMATICE PENTRU ILAN ȘOR ȘI SOȚIA SA, PRIN INTERMEDIUL AMBASADEI DE LA MOSCOVA?

 

4. A AVUT VREODATĂ ILAN ȘOR PAȘAPORT DIPLOMATIC?

 

5. CUNOAȘTE-ȚI SAU NU CU CE ACT DE IDENTITATE A INTRAT ILAN ȘOR PE TERITORIUL UCRAINEI ȘI FEDERAȚIEI RUSE, PÎNĂ ÎN LUNA NOIEMBRIE 2014?

 

6. CINE A PLĂTIT PENTRU STUDIILE DIN MAREA BRITANIE A MEZINULUI DVS, LIVIU-TRISTAN LEANCĂ, DAR ȘI PENTRU CELE EFECTUATE ÎN GERMANIA DE CĂTRE MARIUS LEANCĂ, FIUL DVS MAI MARE?

 

7. DACĂ DVS AȚI ACHITAT PENTRU STUDIILE FIILOR, PUTEȚI PREZENTA OPINIEI PUBLICE DOVEZI SAU ACTE JUSTIFICATIVE PRIVIND EFECTUAREA PLĂȚILOR?

 

8. CINE A PLĂTIT, PÎNĂ ÎN ANUL 2015, PENTRU AUTOMOBILUL DE MODEL AUDI 6, DE CULOARE NEAGRĂ, CARE APARȚINEA FIULUI DVS MARIUS LEANCĂ?

 

9. AȚI ZBURAT VREO DATĂ CU AVIOANELE LUI ILAN ȘOR, SPRE EXEMPLU ÎN FRANKFURT, ÎN ANUL 2013, DUS-ÎNTORS, SAU ÎN 2014, LA ZIUA DE NAȘTERE A LUI ANATOL STATI? AȚI FI DE ACORD CA AEROPORTUL CHIȘINĂU SĂ PREZINTE INFORMAȚIILE DIN ARHIVA SA?

 

10. A FOST VREODATĂ ILAN ȘOR, ÎN VIZITĂ LA CASA DVS DIN IALOVENI?

 

11. AȚI FI DEACORD, CA SERVICIUL PROTECȚIE ȘI PAZĂ DE STAT, SĂ PREZINTE MATERIALELE VIDEO, DIN PERIOADA ÎN CARE AȚI FOST PRIM MINISTRU ȘI DOMICILIUL DVS A FOST SUB SUPRAVEGHERE VIDEO?

 

12. CE AȚI FĂCUT ÎN SEARA/NOAPTEA DE 14 OCTOMBRIE 2015, DE HRAMUL CHIȘINĂULUI?

 

Aș vrea să am ocazia să Vă adresez direct aceste întrebări, dar cine știe cînd vom mai avea ocazia să discutăm atît de "colegial" cum am făcut-o după dezbaterile de la Moldova 1, aproximativ jumătate de an în urmă, atunci cînd îmi spuneați, extrem de încrezut: "mai devreme sau mai tîrziu o să revii în familie" iar peste doar 3 zile, ați racolat în cel mai josnic mod, o parte din echipa PLDM din Leova.

 

Problema e că acei colegi aveau deja inteția să adere la PD, dar în cazul vostru e același lucru și astăzi chiar nu mai contează. 

 

NU, dle Leancă, nu trebuie să revin nicăieri ! Eu sunt în familie!

Am rămas în PLDM și am preferat să îmi păstrez demnitatea de cetățean și activist politic, iar aceste calități sunt mai importante pentru mine și colegii mei rămași în partid, mai mult decît orice funcție sau ban.

E o stare de suflet pe care nu o veți cunoaște și nu o veți simți NICIODATĂ !!!

 

Sper foarte mult să îmi răspundeți, nu mie la aceste întrebări, ci poporului Republicii Moldova, jurnaliștilor de investigație și cine știe, poate cîndva, unor organe de anchetă competente și imparțiale.

Pentru că după cum ați declarat la emisiunea din 12 octombrie, ați vrea să fiți judecat de o persoană onestă.

Presimțiți cumva ceva? Așa miroase canibalismul politic dle Leancă și sunteți viitoarea lui victimă.

 

Pînă atunci, Vă rog să luați aminte la o expresie pe care probabil ați mai auzit-o:

 

"Nedreptatea nu poate fi în raport cu cineva. Ea ori este ori nu. Iar dacă se întîmplă, nu contează cu cine, cu ea trebuie de luptat. În caz contrar aceasta devine devastatoare."

 

 

Alexandru Bujorean

Write a comment

Comments: 3
  • #1

    anonim (Monday, 15 October 2018 07:17)

    de când vreo se scrie vre-o????

  • #2

    allo (Monday, 15 October 2018 08:51)

    când așteptăm răspunsurile?

  • #3

    Ssand (Friday, 28 June 2019 14:49)

    Eu am doua intrebari. 1. De cand cunoaste-ti se scrie cu cratima? 2. In aceat context, cine este A. Bujorean?